San Francisco

14 augustus 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dag 24
Datum: 14 augustus
Plaats: San Francisco

Vanmorgen om 7.30h ging de wekker weer af. We moesten op tijd het bed uit, omdat we om 10.00 bij Pier 33 moesten zijn. Om 10.30h ging de boot naar Alcatraz Island (gevangenis die in 1963 is gesloten) voor een rondleiding. We hadden in Nederland al kaartjes besteld, en dat was maar goed ook, want het was tot 31 augustus uitverkocht.

De oversteek met de boot naar het eiland was maar 15 minuten. Daar aangekomen kregen we te horen dat het een speciaal weekend was op Alcatraz. Oud gevangenen en oud medewerkers (en hun kinderen) komen altijd het tweede weekend van augustus naar Alcatraz, om te vertellen over de tijd die ze daar waren. Erg gaaf! Eén oud gevangene speelde daar in een band. Hij was in Alcatraz gekomen, omdat hij drie keer in een andere gevangenis had geprobeerd te ontsnappen. Nu was hij gelukkig met vrouw, huis en hond.

IMG_6000    IMG_2946

We startten daar met een audio tour, die in het Nederlands was. We werden door het hele gebouw geleid, langs de cellen, de kantoren, eetzaal enz. Tijdens de tour stonden op verschillende plaatsen de kinderen van oud medewerkers te vertellen over hun tijd op het eiland in Alcatraz. De medewerkers woonden namelijk ook op het eiland en de kinderen dus ook. In totaal duurde de rondleiding een klein uur, maar zijn we wel 3 uur op het eiland geweest. Het werd erg leuk verteld allemaal en was heel interessant.

IMG_2947       IMG_2950

Nadat we met de boot weer terug waren op het vaste land, zijn we gaan wandelen naar een grote eetmarkt in het Ferry Building bij Pier 1. In deze markt waren vele eettentjes en restaurants te vinden. Daarna door naar Chinatown, altijd leuk om even door heen te lopen. Het viel ons op dat het hier veel schoner was dan in Chinatown New York. Aansluitend liepen we door naar Little Italy. Deze wijk, uiteraard geheel in Italiaans sfeer, ligt direct naast Chinatown. Ook leuk om even doorheen te lopen.

Een ander typische straat uit San Francisco is de Lombard Street. Deze staat staat bekend als "crookedest street in the world" (de meest gekromde straat ter wereld). De straat heeft veel bochten en bloemenperken en het is er ontzettend druk met auto's die erdoor willen rijden. Wij zijn daar naar toe gelopen en moesten de weg omhoog klimmen, met een stijgingspercentage van 28%! Nog een must see ding was de kabeltram die over de heuvels heen rijden. Ook daar zijn we naar toe gewandeld.

IMG_6035     IMG_6037

Daarna was het tijd om wat te gaan eten, want het was inmiddels al aan het begin van de avond. We zijn weer richting Fisherman's Wharf en Pier 39 gewandeld. Dit is een erg leuk deel van San Francisco met leuke restaurantjes en winkels. Na het eten gingen we weer richting de bus. Onderweg kwamen we nog een paar zeeleeuwen tegen die lekker op de vlotten lagen. Na 14 uur in de stad te zijn geweest kwamen we moe en voldaan terug in het hotel, wat was het weer een geweldige dag!